Viga
  • JUser: :_load: Kasutajat ID-ga 82 ei leitud

E-tervise nõukogu liige e-lahendustest

Arstilt arstile jooksva patsiendi mudel peaks kaduma, leiab Ralf Allikvee. Intervjuus Med24-le räägib ta haiglajuhtide ja perearstide koostööst patsiendi loogilisel liikumisel tervishoiusüsteemis.

Ida-Tallinna keskhaigla juht Ralf Allikvee kinnitab, et haiglate suhted perearstidega on head. „Ka see, et olen palutud EPSi aastakonverentsile kõnelema, räägib headest vastastikustest suhetest,“ sõnab Allikvee. Inimlik kokkusaamine ja suhtlemine on Allikvee sõnul eriarstide ja perearstide sujuvas koostöös alati number üks. Pea sama olulised on haiglajuhi jaoks kõik arenevad e-lahendused, mis hakkavad tooma kvalitatiivselt uusi võimalusi. „Oleme kõiges, mis on „e-„, harjunud üksnes halbu külgi nägema, andmata aru sellest, millise uue tasandi see meie meditsiini igapäevaellu toob. Need võimalused on sellised, et 20-30-aasta tagune aeg näib tänase kõrval pronksiajastuna,“ räägib ta.

E-lahendused on vältimatud

Allikvee on veendunud, et kui panustame läbi e-lahenduste meie niigi nappidesse ressurssidesse - arstide arv, pluss töötava arsti aeg ja patsiendi raviks eeldatava info sünteesimine -, siis saavutame uue taseme viie lähema aastaga. „Jäävad ära tühivisiidid, mõttetud visiidid, paljud kordustoimingud, probleemid kaotsiläinud või unustatud info pärast, kabineti uste taga ootavad patsiendid, mis praegu näib paratamatu,“ räägib Allikvee. „Ressursi kadu on praegu suur just selle tõttu, et on tehtud häid asju, kuid neil e-lahendustel ja võimalustel, mis meil täna on, ei ole koostoimet isegi mitte perearsti-eriarsti töötsüklis. See on nagu erinevate ravimite ja ravivõtetega raviskeemis, mille tervikmõjus me ei kahtle,“ nendib Allikvee tänast olukorda vaadates. „Praegused ja loodavad lahendused tuleb niigi nappide arstide arvu ja nende ajakasutuse puhul sisese ressursi kasuks pöörata, ja muidugi peab patsient sellest kasu saama,“ lisab ta. Patsiendile jääb rohkem aega „Ideaalis peaks nö arstilt arstile jooksva patsiendi mudel kaduma,“ on Allikvee visioon. „Patsiendi andmed on infobaasis ning juba ühe eriala esindaja, näiteks patsiendi perearst või siis eriarst peab saama piisava info, patsienti jooksutamata,“ pakub ta. See peaks tema sõnul andma rohkem võimalusi ja aega patsiendiga tegelemiseks.„Arsti-patsiendi omavaheline kontakt peab arenema uuele tasandile: arst, kes näeb patsiendi andmeid tervikuna, saab välistamismeetodil diagnoosida kvalitatiivsemalt kiiremini ja paremini, saates patsiendi ravile järgmisse etappi,“ räägib Allikvee tulevikust. „Haiglajuhi vaatevinklist peaksime siin võitma ooteaegade, kordusuuringute ja teiste sisemiste protsesside arvelt, mille ohver patsient täna siiski on. Tsentraliseeritum käsitlemine tähendab efektiivsust raviettevõttes ja järsud kasvud selles vallas kasvõi meiegi haiglas on näidanud, et siin ressurssi on,“ lisab ta. „Patsient võidab diagnoosimises ja ravi täpsuses ning arst võidab tööajas, loodetavasti ka palgas. Raviasutuse võit on ressursside säästmine, ja suunamine uutele arengutele muidugi. Uute arengute alla kuulub ka panustamine oma töötajaskonda, meile kõige väärtuslikumasse ressurssi,“ toob Allikvee välja kasu erinevatele osapooltele. Konverentsi kohta vaata lähemalt med24.ee